Nykynuorilla näkee usein päällään ties millaisia vaatteita,
mutta suurimmassa osassa niistä on suuri logo. Esimerkiksi Hollister, Abercrombie
& Fitch, Guess, Tommy Hilfiger, Lyle & Scott, ynnä muut suositut
vaatemerkit, joita myydään erilaisissa kaupoissa ympäri maailmaa.
Vielä muutamia vuosi sitten osasta näistä vaatemerkeistä ei
oltu koskaan Suomessa kuultukaan, mutta nykynuorien on lähes pakko omistaa
jonkunlainen ’massatuote’ – tai siltä se on ainakin ruvennut vaikuttamaan
pikkuhiljaa. Kuitenkin, kun ruvetaan vertaamaan näitä merkkivaatteita ja
vaatteita, joissa tätä hienoa logoa ei ole, ovat lähes samanlaisia. Niiden
alkuperämaa saattaa olla sama, eikä niiden kustannukset juurikaan eroa
toisistaan. Kuitenkin yksi pieni asia määrää niiden hinnassa olevan eron, logo.
Kun tavallinen kaupasta ostettu t-paita saattaa maksaa 5 euroa, niin lähes
identtinen t-paita, mutta jossa onkin logo, maksaakin 50 euroa.
On siis käynyt mielessä, että miksi nuoret – ja hieman
vanhemmatkin – ostavat kyseisiä vaatteita, kun saisivat yhtä hyviä tuotteita
reilusti halvemmalla? Onko merkkivaatteet vain niin ’cool-juttu’ että ne on
pakko omistaa tai ei voi kuulua porukkaan? Nykynuorilla tuntuu olevan kamalan
suuri paine sen kanssa, että mitä jos onkin erilainen? Voiko silti kuulua
porukkaan, vaikkei omistaisikaan hienoa Guessin rannekelloa tai Ted Bakerin
laukkua.
Joskus nuoret hylkäävät toisen sen vuoksi, ettei hänellä ole
varaa laittaa montaa sataa euroa vaatteisiin kuukausittain. Tavalliset vaatteet
ovat liian arkisia ja halpoja, jotta varakkaamman perheen lapsi voisi käyttää
niitä. Olen itse törmännyt henkilöihin, jotka haluavat kaikkea kallista ”koska
kavereillakin on.” Tällöin nuoret vain olettavat, että he saavat vanhemmiltaan
rahaa joka kerta, kun he haluavat 50 euroa maksavan t-paidan tai 150 euroa
maksavan hupparin. He harvoin jäävät ajattelemaan, että aivan yhtä hyvin he
voisivat ostaa 15 euroa maksavan hupparin, joka olisi muuten samanlainen, mutta
siitä vain puuttuisi Hollisterin tai muun vastaavan merkkituotteen logon.
Mielestäni nuorten pitäisi ajatella vanhempiaankin siinä
tilanteessa, kun he rupeavat pyytämään rahaa kalliisiin vaatteisiin ja
koruihin, vaikka he todellisuudessa pärjäisivätkin halvemmillakin vaatteilla.
Sillä ei halpa tarkoita joka tilanteessa huonoa. Ja vaikka usein kuulee nuorten
näsäviisastelevan vanhemmilleen, että rahahan kasvaa puussa, koska raha on
tehty paperista ja niin edelleen, niin mikäli he haluavat kalliita
merkkivaatteita, niin hankkisivat rahansa niihin itse. Se saattaisi saada
heidätkin arvostamaan rahaa, eivätkä he käyttäisi sitä ylettömästi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti